Ja, Boeien! Training voor docenten

Hoe je de aandacht van de hele klas vasthoudt met theatertechnieken

Ontspannen lesgeven, goed contact met leerlingen, een veilige omgeving creëren waarin elk kind tot ontwikkeling komt. 

Om dit te bereiken zijn er twee basisvoorwaarden nodig:

  1. Een ontspannen leraar
  2. Een boodschap boeiend kunnen overbrengen.

 

Een ontspannen leraar heeft de ruimte om echt aandacht voor leerlingen te hebben (een gespannen leraar heeft veel aandacht voor zijn eigen welzijn nodig). Een verhaal boeiend overdragen betekent dat je de behoefte van je leerlingen kent, en daar op kunt aansluiten. 

 

Wat is eigenlijk de behoefte van een luisterend publiek? Wanneer blijven ze opletten? Waarom haken ze af? Hoe ben je geloofwaardig en overtuigend? Deze vragen zijn voor theatermakers altijd het vertrekpunt. Want zonder geïnteresseerd publiek is er geen voorstelling.

 

Daarom kijken we de kunst af in het theater. Welke technieken hebben zij ter beschikking en hoe kunnen we die vertalen naar onderwijs? De training Ja, Boeien! puilt uit van de theatertechnieken die jou helpen om de aandacht van de hele klas vast te houden. 

 

De training bestaat uit vier modules, die elk als losse training te volgen zijn. 

  1. De hele klas geboeid houden: 18 september 2024 in Nijmegen
  2. Overwicht: 16 oktober 2024 in Nijmegen
  3. Boeien met Storytelling: 20 november 2024 in Nijmegen
  4. Met Flair de aandacht trekken: 11 december 2024 in Nijmegen

Programma

Resultaat

  • Behoud de regie tijdens je lessen.
  • Positioneer jezelf stevig voor de groep.
  • Houd de aandacht langer vast.
  • Reduceer je stress en vermoeidheid.

Module 1 De hele klas geboeid houden

  • Hoe communiceer je met een grote groep?
  • Welke wetmatigheden gelden dan en waarom zakt de aandacht direct als je je niets aantrekt van die wetmatigheden?
  • Hoe sta je erbij? Trek je de aandacht en kun je de aandacht dragen en vasthouden?
  • Hoe geef je een instructie op zo’n manier dat je de aandacht de hele tijd vasthoudt?

Je oefent je performance en je manier van spreken voor een groep. Bij beiden staat je lichaamstaal en stemgebruik centraal. Je verbetert het vasthouden van de aandacht zonder steeds te waarschuwen.

Module 2 Overwicht

  • Je houdt de teugels in handen tijdens je lessen.
  • Ontspannen contact met leerlingen.
  • Met plezier sta je voor de groep.
  • Je hoeft niet meer steeds te waarschuwen.
  • Je komt toe aan lesgeven ipv aanspreken op gedrag.
  • Je voelt je veilig voor de groep.

In lastige situaties verloopt de interactie met de klas of met een leerling niet zoals je wil. Interactie is het proces van leerlingen die op jou reageren en jouw reactie op hen. In deze module onderzoek je wat jij non-verbaal uitstraalt in een lastige situatie en ontdek je waarom jouw leerlingen op je reageren zoals ze dat doen.

Module 3 Boeien met Storytelling

Niet alleen jouw performance heeft effect op de aandacht van je klas, ook de structuur van je les en van je instructie of verhaal.

  • Je leert de principes van het vertellen van verhalen toepassen op elke les, met elke inhoud.
  • Je bouwt je les op volgens verhaalstructuren.
  • Je houdt rekening met de concentratieboog van leerlingen.
  • Je hebt meer impact met verteltechnieken die de nieuwsgierigheid prikkelen en studenten betrokken houden.

Module 4 Met flair de aandacht trekken

Als verbale en non-verbale communicatie niet eenduidig is, heeft de non-verbale communicatie de meeste impact op de luisteraar.

  • Je ontdekt hoe je de aandacht kunt opeisen zonder woorden te gebruiken.
  • Jouw lichaamstaal wordt sprekender, je wordt een aandachtmagneet, ook zonder stemgebruik.
  • Je maakt handig gebruik van de ruimte.
  • Je leert de lichaamstaal van leerlingen en collega’s lezen en kunt je gelijkwaardig verhouden tot hen.

Bonus

Kom je samen met een collega? Dan maak je GRATIS gebruik van het Duo-programma!

 

Het duoprogramma bestaat uit opdrachten en tools waarmee jullie elkaar helpen om de geleerde technieken toe te passen in je eigen praktijk. Je houdt de materie samen levend en helpt elkaar om daadwerkelijk lange termijn te werken met de technieken. Je bent elkaars stok achter de deur. En je hoeft niet zelf te bedenken hoe. 


Praktische informatie

Voor wie

Deze training is geschikt voor docenten en leerkrachten. In de training gaan we er vanuit dat je een lerarenopleiding volgt of hebt afgerond of een didactische cursus hebt gevolgd.  

Data, tijden en locatie

De trainingen vinden plaats in Nijmegen. De trainingsdagen duren van 09.30-16.00 uur. De training wordt gegeven door Maike Pollaert.
Twee weken voor de start van de training ontvang je van ons een email met nogmaals de locatie, tijden en andere belangrijke informatie. 

 

Je hoeft geen huiswerkopdrachten te maken. Hou er wel rekening mee dat je tussen de trainingen door oefent met de technieken. Dat doe je tijdens je lessen of in de voorbereiding van je lessen. 

 

Je kunt de training vanaf september 2023 volgen in Utrecht. Volg je een losse module, kies dan de datum passend bij de module van jouw voorkeur. 

De data zijn 

  • Dinsdag 16 januari 2024 Module 1
  • Dinsdag 6 februari 2024 Module 2
  • Dinsdag 5 maart 2024 Module 3 
  • Dinsdag 26 maart 2024 Module 4

Reviews



Ons overig aanbod