Je moet gewoon wat strenger zijn!

Ze moet veel strenger zijn. Dat heeft haar teamleider haar verzekerd. Die raad volgde ze op. Maar ze vertaalde dat naar ‘niet meer lachen’. Als een ijskoningin stond ze voor de klas. Maar wel een ijskoningin zonder overwicht. De reactie van de klas was nog vijandiger dan voorheen.

 

Docent Engels op een VMBO-school is nog maar kort in Nederland. Ze komt uit Oost-Europa. In haar moederland hebben de leerlingen een vanzelfsprekend respect voor de leraren, zo zegt ze. Hier in Nederland weet ze zich geen raad met de dynamiek van haar Nederlandse klas en wordt volledig ondergesneeuwd. 

 

Ze moet veel strenger zijn. Dat heeft haar teamleider haar verzekerd. Die raad volgde ze op. Maar ze vertaalde dat naar ‘niet meer lachen’. Als een ijskoningin stond ze voor de klas. Maar wel een ijskoningin zonder overwicht. De reactie van de klas was nog vijandiger dan voorheen. Aan het eind van de les werd ze letterlijk met elastiekjes bekogeld. De bel ging, saved by the bell.

 

Toen de leerlingen weg waren, barstte ze in huilen uit. De wanhoop nabij. Ze deed immers wat haar was geadviseerd. Wat moest ze nu dan nog proberen?

 

Het is nog niet eenvoudig om een goed bedoeld advies te vertalen naar gedrag voor de klas, bij voorkeur passend binnen jouw eigen stijl. Hoe ziet ‘streng’ eruit voor iemand die niet gewend is om streng te doen? Of hoe verbeter je de relatie met de klas als dat nou juist hetgeen is dat je lastig vindt? 

 

Docenten, collega’s en schoolleiders kunnen meestal goed duiden wat de docent voor de klas beter zou moeten doen. Maar HOE diegene dat moet doen weet niet iedereen. Zeker niet als je ook nog rekening wil houden met de stijl en het karakter van die docent. 

Feedback geven op non-verbale communicatie voelt wel eens aan als glad ijs. Het wordt al snel (te) persoonlijk. En het laatste wat we willen is iemand op de persoon bekritiseren. 

We krijgen dus weinig zinvolle feedback op onze non-verbale communicatie, onze uitstraling. We krijgen nóg minder concrete tips over hoe het wél zou moeten. Terwijl dat zo bepalend is voor het contact met je leerlingen en het slagen van je les. 

 

Wil je zorgvuldig feedback geven op de uitstraling van iemand? Neem dan de tijd en benoem wat je ziet, zonder te interpreteren. Blijf tijdens het observeren nadenken: Wat zie ik? Welke reactie roept die houding op bij mij? Is dat gewenst? En onderzoek vervolgens samen naar een effectievere houding. Ga er naast staan, spiegel elkaars houding, zodat de docent het kan zien. (jazeker, de feedbackgever oefent ook mee, graag zelfs!)

Het is even wennen, maar voor het teamgevoel, er niet alleen voor te staan en morgen beter beslagen ten ijs te komen is deze manier van werken meer dan waardevol!

 

Oefeningen waarin je feedback krijgt op jouw houding, je manier van doen en het inoefenen van effectiever gedrag is onderdeel van de training Ja, Boeien!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.