Blogs 

Regelmatig vragen mensen of ik een voorbeeld kan geven van een theatertechniek voor docenten. Of ze willen weten in welke situaties docenten (en schoolleiders) theatertechnieken een steuntje kunnen zijn. In deze blogs beschrijf ik wat ik zie tijdens lesbezoeken. Situaties waarin een theatertechniek de docent kan helpen om gevoel van controle te houden en zich comfortabel en staande te houden voor de klas. 

De Studiedag, een lust of een last?

Op een beetje school staan er jaarlijks minstens 4 studiedagen gepland, waarvan er een wordt gedeeld met alle scholen onder hetzelfde bestuur. Die Grote Studiedag ziet er overal ongeveer hetzelfde uit. Ik vraag me af of het concept nog wel goed is.

Lees meer »

Je moet gewoon wat strenger zijn!

Ze moet veel strenger zijn. Dat heeft haar teamleider haar verzekerd. Die raad volgde ze op. Maar ze vertaalde dat naar ‘niet meer lachen’. Als een ijskoningin stond ze voor de klas. Maar wel een ijskoningin zonder overwicht. De reactie van de klas was nog vijandiger dan voorheen.

Lees meer »

Je stuurt een leerling eruit, maar hij gaat niet!

Wie is er – als het erop aankomt- eigenlijk de baas in de klas? De docent, toch? Die afspraak is voor  iedereen bekend. We leerden het van onze ouders en ondervonden het toen we als kind voor het eerst naar school gingen. Je zou dus denken dat het zonneklaar is wie de leiding heeft in de klas. De praktijk laat echter regelmatig wat anders zien.

Lees meer »

De Studiedag, een lust of een last?

Op een beetje school staan er jaarlijks minstens 4 studiedagen gepland, waarvan er een wordt gedeeld met alle scholen onder hetzelfde bestuur. Die Grote Studiedag ziet er overal ongeveer hetzelfde uit. Ik vraag me af of het concept nog wel goed is.

Lees meer »

Je moet gewoon wat strenger zijn!

Ze moet veel strenger zijn. Dat heeft haar teamleider haar verzekerd. Die raad volgde ze op. Maar ze vertaalde dat naar ‘niet meer lachen’. Als een ijskoningin stond ze voor de klas. Maar wel een ijskoningin zonder overwicht. De reactie van de klas was nog vijandiger dan voorheen.

Lees meer »

Je stuurt een leerling eruit, maar hij gaat niet!

Wie is er – als het erop aankomt- eigenlijk de baas in de klas? De docent, toch? Die afspraak is voor  iedereen bekend. We leerden het van onze ouders en ondervonden het toen we als kind voor het eerst naar school gingen. Je zou dus denken dat het zonneklaar is wie de leiding heeft in de klas. De praktijk laat echter regelmatig wat anders zien.

Lees meer »

Stuur mij een mailtje als er een nieuwe blog wordt gepubliceerd